Ga verder naar de inhoud
Rapporten Copublicatie

Toekomstverkenningen arbeidsmarkt en onderwijs 2050 - Rapportage interviews

06 jun. 2018 — Sarah Vansteenkiste - L. Vandevoort - M. Sourbron - M. Lamberts - K. Pasgang - H. Knipprath - I. Nicaise

Beschrijving

In het kader van de 'Visie 2050'-strategie van de Vlaamse Regering kregen het Steunpunt Werk en het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO) de opdracht het transitieproject 'Levenslang leren en de dynamische levensloopbaan’ mee te ondersteunen en begeleiden. In de eerste fase van het project werkten Sels, Vansteenkiste en Knipprath (2017) een rapport uit met toekomstverkenningen over de arbeidsmarkt en het onderwijs richting 2050. Zij focusten hierbij op drie domeinen. In het eerste domein zoomden ze in op technologie, en de te verwachten gevolgen van de digitalisering voor arbeidsvraag, arbeidsaanbod, jobkenmerken en vereiste competenties. In het tweede domein behandelden ze loopbanen en arbeidsrelaties, en meer bepaald de positie van de werkende in de arbeidsmarkt van de toekomst en de wijze waarop hij of zij (nog) verbonden zal zijn met een/één organisatie of werkgever. Het derde domein ten slotte was onderwijs.

Het voorliggende rapport maakt deel uit van de tweede fase van het transitieproject. Tijdens deze fase hielden we enerzijds verschillende rondetafelgesprekken bij de SERV, VLOR, VARIO en een aantal stakeholderverenigingen. Daarnaast namen de twee Steunpunten een veertigtal interviews af met vernieuwers of voorlopers in de wereld van onderwijs en werk. Naast het verder verfijnen en verrijken van het initiële rapport hadden deze interviews ook als doelstelling het helpen opzetten van een transitieruimte met denkers en doeners op vlak van arbeidsmarkt en onderwijs, en het opstellen van een systeemanalyse.

Bij de keuze van de geïnterviewden gingen we bewust op zoek naar friskijkers, dwarsdenkers, kantelaars en vernieuwers in de wereld van werk en onderwijs; uiteenlopende stemmen met een open geest die de uitdagingen van onze tijd voldoende aanvoelen als het gaat om leren en werken. Op basis hiervan wilden we een beeld krijgen van hoe de geïnterviewden het leren en werken van de toekomst zien. Hoe zien de verschillende gesprekspartners de veranderingen op vlak van arbeidsmarkt en onderwijs? Waar lopen zij tegenaan en waarom. Waar liggen hefbomen? Waar liggen kiemen van de gewenste verandering? Dit rapport is een weergave van de belangrijkste elementen die bij deze deelthema's naar voren kwamen.

Onderzoeksthema

Levenslang leren Jobkenmerken

Referentie

Vansteenkiste, S., Vandevoort, L., Sourbron, M., Lamberts, M., Pasgang, K., Knipprath, H., & Nicaise, I. (2018). Toekomstverkenningen arbeidsmarkt en onderwijs 2050 - Rapportage interviews (Werk.Rapport 2018 nr. 1). Leuven: Steunpunt Werk, Steunpunt SONO - KU Leuven.

Gerelateerde publicaties

Toekomstverkenningen arbeidsmarkt 2050

06 mrt. 2017 — Luc Sels, Sarah Vansteenkiste, H. Knipprath
Rapporten Copublicatie
Meer lezen