Ga verder naar de inhoud
Rapporten Externe auteurs

Beleidsoverzicht werkgelegenheid

20 dec. 2001 — D. Geldof - J. Troch - A. Van den Cruyce

Beschrijving

Jaarboek 'De arbeidsmarkt in Vlaanderen', editie 2001.

Samenvatting

De conjuncturele vertraging in de tweede helft van 2001 uit zich in Vlaanderen voor het eerst sinds 1994 in een nieuwe werkloosheidsgroei. Met deze kentering is het engagement van het Vlaamse regeerakkoord van juli 1999 actueler dan ooit: de keuze voor een actief werkgelegenheidsbeleid dat meer en duurzame werkgelegenheid creëert en tegelijkertijd perspectief op werk probeert te bieden voor mensen met minder kansen. De centrale doelstelling van het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid blijft dus het bevorderen van de maatschappelijke integratie door middel van werk.

In dit ’beleidsoverzicht’ binnen het Jaarboek worden de voornaamste krachtlijnen, realisaties en (nieuwe) ontwikkelingen van het Vlaamse werkgelegenheidsbeleid beschreven, vertrekkend van de strategische doelstellingen en het Strategisch Programma in de ’Beleidsnota Werkgelegenheid 2000-2004’ en de ’Beleidsbrief 2002’ van minister Renaat Landuyt. Hierin worden onder meer maatregelen op volgende domeinen voorgesteld:

1. Meerwaardeneconomie: sociale economie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en de nieuwe diensteneconomie
2. Werk en arbeid aantrekkelijker maken
3. Evenredige participatie
4. Sociale investeringen in opleiding en vorming
5. Het recht op geïntegreerde basisdienstverlening
6. De regiefunctie en het Vlaamse landschap van de arbeidsmarktintermediairen
7. Ordening van het werkgelegenheidsveld

Het beleid wordt evenwel niet gevoerd op basis van losstaande maatregelen. Dit wordt ook geïllustreerd door het terugkeren van een aantal overkoepelende programma’s doorheen de tekst. We vermelden onder meer de activiteiten die kaderen binnen het Europees Sociaal Fonds, Trivisi en de sectorconvenanten. Deze programma’s spelen in op de verschillende inhoudelijke domeinen van de meerwaardeneconomie, het aantrekkelijk maken van arbeid, evenredige participatie en opleiding en vorming.