Ga verder naar de inhoud
Over.Werk Externe auteurs

Schooluren en de carrièrekloof tussen vrouwen en mannen

26 jun. 2023 — N. Deschacht

Beschrijving

Deze bijdrage argumenteert dat de relatief rigide schooluren in het kleuter- en lager onderwijs een belangrijke rol spelen in de aanhoudende loonkloof en carrièreverschillen tussen vrouwen en mannen. Het schoolsysteem zorgt ervoor dat werkende ouders – in het bijzonder moeders – hun arbeidssituatie aanpassen door deeltijds te gaan werken of te veranderen van job. Uit dit onderzoek blijkt dat het aandeel deeltijds werk bij werkende moeders forst toeneemt wanneer het oudste kind de overgang maakt naar het kleuter onderwijs. De resultaten van een recente, exploratieve bevraging van werkende ouders van kinderen in het kleuter- en lager onderwijs bevestigen dat de overgang naar de kleuterschool moeilijk te combineren is met voltijds werken. Om de carrièrekloof tussen vrouwen en mannen terug te dringen, zullen er onder andere maatregelen vanuit het beleid nodig zijn die de combinatie tussen werk en het schoolsysteem verbeteren. Enkele mogelijkheden zijn om de werktijd van een voltijdse baan te verkorten of de schooluren af te stemmen op de typische werkuren. Ook organisaties kunnen helpen om de combinatie van arbeid en schooluren te vergemakkelijken, door bijvoorbeeld telewerk toe te laten of het werk anders te organiseren.

Referentie

Deschacht, N. (2023). Schooluren en de carrièrekloof tussen vrouwen en mannen. Over.Werk, Tijdschrift van het Steunpunt Werk, 33(1), 47-53.