Ga verder naar de inhoud
Rapporten

Schoolverlatersindicatoren voor Vlaanderen: bronnenstudie en conceptueel kader

22 dec. 2015 — W. Herremans

Beschrijving

De voorbije jaren werd door het Steunpunt Werk en Sociale Economie (WSE) en het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen (SSL), in overleg met de betrokken Vlaamse administraties, een pilootproject voorbereid dat moet toelaten om de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt en de professionele inschakeling van schoolverlaters in kaart te brengen en te analyseren aan de hand van gekoppelde administratieve databanken. In de loop van 2015 werden er data opgeleverd voor de jongeren die in de jaren 2008 en 2011 het Vlaamse onderwijs verlaten hebben. Voor deze schoolverlaters hebben we gegevens ontvangen over de onderwijsloopbaan enerzijds (secundair onderwijs, hoger onderwijs, leertijd, leer- en ervaringsbewijzen) en de arbeidsmarktloopbaan anderzijds (werkloosheid, ondernemersopleidingen, arbeidsmarkt).

In dit rapport gaan we na welke mogelijkheden deze data bieden voor het ontwikkelen van nieuwe indicatoren met betrekking tot de intrede van schoolverlaters op de Vlaamse arbeidsmarkt. Met deze indicatoren kunnen we de schoolverlatersindicatoren die VDAB rapporteert, aanvullen met bijkomende informatie over de transitiefase, de jobkenmerken en de initiële beroepsloopbaan van de schoolverlaters.

Het rapport is opgebouwd uit drie hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk gaan we dieper in op de schoolverlatersindicatoren van VDAB. In het tweede hoofdstuk nemen we andere relevante literatuur onder de loep waarin aan de hand van indicatoren gerapporteerd wordt over de transitie van onderwijs naar arbeidsmarkt. In het derde en laatste hoofdstuk werken we een conceptueel kader uit dat als kapstok kan dienen voor het bundelen van schoolverlatersindicatoren op basis van de gekoppelde administratieve data. De concrete uitwerking van deze indicatoren komt niet aan bod in dit rapport, maar zal later verder uitgewerkt worden in vervolgstudies van de Steunpunten WSE en SSL.

Referentie

Herremans, W., Laurijssen, I. & Rober, A. (2015). Schoolverlatersindicatoren voor Vlaanderen: bronnenstudie en conceptueel kader (WSE Report 2015 nr.7). Leuven: Steunpunt Werk en Sociale Economie / Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen.