Ga verder naar de inhoud
Over.Werk Externe auteurs

De visie van GO! op flexibele arbeid

18 dec. 2023 — K. Pelleriaux - J. Fransen - J. Van Tilburg

Beschrijving

De werkbaarheid van werk in het onderwijs staat onder druk. Daarom herbekijkt het GO! de wijze waarop het werk in het onderwijs is georganiseerd, verdeeld en aangestuurd. Meer samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid binnen multidisciplinaire kernteams zijn sleutelwoorden. Kernteams zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van de kern opdrachten én nemen alle belangrijke ondersteunende taken op om de kernopdrachten uit te voeren. De samenstelling van zo’n team gebeurt in functie van de visie en context van de school. Competenties en interesses van onderwijsprofessionals bepalen wie wat doet, en dit kan doorheen de jaren wijzigen. Een dergelijke arbeidsorganisatie schept mogelijkheden tot meer variatie in de eerder vlakke loopbaan van onderwijsprofessionals. Roldifferentiatie trekken we ook door op bovenschools niveau. Het GO! ziet voorwaarden om deze innovatieve arbeidsorganisatie mogelijk te maken. Ten eerste dient een vernieuwd en modern personeelsstatuut ruimte te laten aan scholen en scholengroepen voor het toewijzen van opdrachten, om medewerkers aan te werven, in te zetten en te professionaliseren en hiervoor financiële middelen aan te wenden. Ten tweede dient het beleidsvoerend vermogen van scholen versterkt te worden om die vrijheid maximaal te benutten. Ten derde bedden we de arbeidsorganisatie in in een breder duurzaam hr-beleid gericht op het verhogen van welzijn en welbevinden van onze onderwijsprofessionals.

Onderzoeksthema

Jobkenmerken

Referentie

Pelleriaux, K., Fransen, J., & Van Tilburg, J. (2023). De visie van GO! op flexibele arbeid. Over.Werk, Tijdschrift van het Steunpunt Werk, 33(2), 137-141.