Ga verder naar de inhoud
Over.Werk Externe auteurs

Employee silence, kwaliteit van arbeidsrelaties en jobbeleving: waarom en waarover zwijgen we op het werk?

20 dec. 2022 — P. De Prins

Beschrijving

In vergelijking met het spiegelconcept ‘employee voice’ is het concept van ‘employee silence’ een relatief onderbelicht of alleszins een nieuwer fenomeen. Antwerp Management School, in samenwerking met SDWorx en Jobat, voerde er recent onderzoek naar. In totaal werden 1598 werknemers bevraagd. 18% ervan profileert zich als harde kern ‘zwijgers’ op de werkvloer. Er kunnen hierbij drie typen van ‘zwijgers’ worden onderscheiden. De meest defensieve zwijgers zijn de ‘gelaten, cynische zwijgers’. Deze geven de moed op, geraken gefrustreerd en/of hanteren een stille verzetsstrategie. Een tweede type ‘zwijger’ is de gereserveerde, onzekere zwijger. Deze neemt afstand en ervaart minder connectie. Een derde type, de ‘berekende, empathische zwijger’, komt gemiddeld het meeste voor op de Vlaamse werkvloer. Deze zwijger wikt en weegt zijn woorden en zet ‘stilte’ vooral strategisch in. Werknemers die de relatie met de direct leidinggevenden pessimistisch inschatten, hen als weinig coachend en participatief ervaren en eerder een conflict- dan een partnerschapsmodel in hun organisatie waarnemen, vertonen een verhoogd risico op employee silence. Daarnaast speelt ook jobbeleving een cruciale rol. Is deze positief, dan zal er veel meer geparticipeerd en veel minder gezwegen worden op de werkvloer. Het stimuleren van werknemersengagement vormt dan ook een belangrijke hefboom in het doorbreken van employee silence. Een andere aanbeveling is om sociale dialoog meer vanuit een partnerschapsmodel dan vanuit een conflictmodel gestalte te geven.

Onderzoeksthema

Werkend Vestigingen & jobs

Referentie

De Prins, P. (2022). Employee silence, kwaliteit van arbeidsrelaties en jobbeleving: waarom en waarover zwijgen we op het werk. Over.Werk. Tijdschrift van het Steunpunt Werk, 32(2), 61-67.